حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید تجهیزات کمکی معلولان 
کد خبر: 4185291
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
احمد وحیدی بیان کرد:

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید تجهیزات کمکی معلولان 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه فرصت پیشرفت زیادی در حوزه فناوری‌های کمک‌کننده به معلولان وجود دارد، گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه حمایت و آنها را تشویق می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، احمد وحیدی، وزیر کشور، در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان که امروز شنبه ۱۱ آذرماه با حضور صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از سفرای کشورهای مختلف، مسئولان سازمان بهزیستی، مدال‌آوران، هنرمندان و برگزیدگان جامعه معلولان کشور و خیرین در سالن خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: این جلسه چند مشخصه دارد و محل بروز احساسات و عواطفی است که برای یک جامعه مهم است. جامعه بدون عشق و احساس اصولا جامعه نیست. جامعه زمانی شکل می‌گیرد که همدلی‌ها، همراهی‌ها و هم‌گویی‌ها شکل گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از فرصت‌های مهم مربوط به کم‌توان‌های ما القای این محبت و عشق در جامعه برای همبستگی‌های بیشتر است. یکی از فرصت‌های جامعه معلولان این است که با رشته‌های محبت، جامعه را به هم پیوند دهند. نکته دوم این است که به توانمندی‌های انسان ایمان بیاوریم. حضرت علی(ع) فرموده‌اند تو جهان اکبر هستی و در تو عالم بزرگی پیچیده شده است. این فرمایش مربوط به همه انسان‌ها است. افرادی که در یک بعد ممکن است ضعف داشته باشند در ابعاد دیگر این ضعف جبران شده است. همه انسان‌ها ظرفیت‌های بزرگی در آنها نهفته است. ما باید اول به این ظرفیت در درون خودمان باور کنیم.

وزیر کشور با اشاره به آیه قرآن که خداوند می‌فرماید: ما سرنوشت هیچکس را تغییر نمی‌دهیم، مگر اینکه خودشان بخواهند، سرنوشتشان را تغییر دهند، گفت: اول فرد باید خود را باور کند تا بتواند سرنوشت خود را تغییر دهد. خانواده‌ها نیز نقش مهمی در این مسئله دارند و باید باور کنند که فرزندانشان می‌توانند. عاطفه والدین در اوج خود هست، اما غصه خوردن نباید مانع از توجه به ظرفیت‌های فرزندان معلول برای مستقل شدن شود. در جامعه عمومی هم مدارس نقش مهمی دارند و باید در کنار فرد و خانواده بایستند و به باروری استعداد معلولان کمک کنند‌. 

وی تاکید کرد: افراد معلول باید در مهد فعالیت‌های جامعه حضور داشته باشند و این هم برای خودشان و هم برای جامعه خوب است. مسئله دیگر حوزه علم و دانش است. ممکن است فرد کمبودهای جسمی داشته باشد که با پیشرفت دانش بخشی از این کمبودها قابل جبران است. باید در این حوزه به صورت علمی کار کنیم. توجه به رشد و توسعه فناوری برای کمک به معلولان باید مد نظر ما باشد. 

وحیدی با تاکید بر اینکه زمینه پیشرفت زیادی در حوزه فناوری‌های کمک‌کننده به معلولان وجود دارد، گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه حمایت و آنها را تشویق می‌کنیم.

وی اضافه کرد: وظایف دستگاه‌های حکمرانی نیز مهم است و باید شهرها مناسب‌سازی شوند تا امکان تردد راحت‌تر معلولان فراهم شود. مشاور معلول برای مسئولان باید در نظر گرفته شود تا بیشتر مشکلات جامعه معلولان را درک کنند. بخشی هم حوزه توانمندسازی است که مؤسسات خوبی شکل گرفته است که به رشد علمی، اجتماعی و بهبود شرایط جسمی و اجتماعی معلولان کمک می‌کنند.

انتهای پیام
captcha